Tino Sehgal(1976, british-german)

May 25, 2012 § Leave a comment

« J’essaie de vraiment dématérialiser ‘l’objet’, pour qu’il n’y ait aucun texte, aucun objet pour certifier que cet ‘objet’ est un objet ou autre chose ».

Pour mener à bien son projet, Tino Sehgal ne produit aucun objet matériel ni même de documentation. Son travail consiste en la création d’évènements où l’être humain, dans sa relation à l’autre et dans sa capacité à créer, est au cœur du dispositif artistique.
L’art de Tino Sehgal s’apparente à des « situations scénographiées [ …] appelant à un échange avec le spectateur ».

http://www.ac-grenoble.fr/action.culturelle/DAAC/champs/actuartsplat/DPartsplastiques/files/DP%20automne%20Magasin.pdf

Stéphanie Moisdon « moi je dis, moi je dis…. »

(…)Tino Sehgal seeks to discover up to which point the artist remains master or slave of his own strategies of visibility, enunciation, commercialisation; in which way he withdraws from and plunges back into banality. He aims for a mental reality beyond a visual reality and rediscovers the implacable (which is not irony) of affirmation. A sort of objective writing (against subjectivity), a machine for saying what is there, without excess, to say what is seen, a space without objects which is not a void, because the void is another formal invention, that is ideological and restrictive.(…)

http://www.janmot.com/tino_sehgal/text.php

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